UPDATE: Black Friday 2018 breekt records

484
Black Friday
⏰ Leestijd: 2 minuten

Al van ‘Black Friday’ gehoord? Dit uit de Verenigde Staten overgewaaide koop-feestje slaat inmiddels aardig aan onder consumenten. En met mooi resultaat voor de retailers; ruim een derde van de consumenten koopt tijdens Black Friday waarvan meer dan de helft online.

Update: nieuwste cijfers 2018

De NOS meldt deze week dat niet Black Friday 2018 tot nu toe een record voor winkeliers betekende. “Betaalvereniging Nederland meldt dat er nog nooit zo veel iDeal-betalingen werden gedaan in één weekend. Dat aantal lag 38 procent hoger dan Black Friday vorig jaar en 72 procent hoger dan het aantal iDeal-betalingen in een normaal lang weekend. Ook het aantal pinbetalingen nam flink toe; het aantal pintransacties lag 21 procent hoger dan met Black Friday vorig jaar. Cijfers van de winkeliers van ‘offline’ winkels en PostNL laten nog even op zich wachten.

Ook in de VS verbrak Black Friday records: Adobe Analytics meldt dat online voor 6,22 miljard dollar aankopen zijn gedaan, bijna een kwart meer dan een jaar eerder.

Black Friday studie GfK panel

Meten is weten en daarom heeft GfK een onderzoek uit laten voeren onder retailers. Uit het onderzoek blijkt dat de populariteit van Black Friday zorgt voor interessante omzetstijgingen van retailers. Binnen het GfK Retail panel is er op totaalniveau een groei van 22% en 42% voor online aankopen. In de productgroepen consumentenelektronica, computers & accessoires, groot – en klein huishoudelijk apparatuur als ook telecom en kleding & schoenen laat een flinke omzetgroei zien (periode week 47 2017 versus dezelfde week in 2016).

Black Friday

Verleiding

Uit een speciaal door GfK uitgevoerde Black Friday studie blijkt verder dat 35% van de consumenten gebruik heeft gemaakt van Black Friday aanbiedingen. Zij geven aan iets te hebben gekocht. 54% kocht iets via de webshop en 46% van de consumenten kocht (ook) in de fysieke winkel. Tweederde van de Black Friday kopers koopt producten die men toch al van plan was te kopen. Een derde van hen geeft aan verleid te zijn tot extra aankopen die men niet van plan was. Het merendeel van de kopers laat weten dat de Black Friday aankopen zomaar of zonder speciale gelegenheid zijn gekocht (65%). 19% kocht tijdens de Black Friday sales cadeautjes voor Sinterklaas en eenzelfde percentage voor Kerstmis.

Black Friday

Bekendheid onder jongeren

97% van de respondenten van het onderzoek geeft aan het fenomeen Black Friday te kennen. Vooral onder jongeren is het erg populair; 55% van de 15-29-jarigen heeft iets gekocht tijdens de Black Friday sales. Black Friday aankopen zijn dan meestal bedoeld als verwenmomentje voor zichzelf: 65% van de consumenten die tijdens de Black Friday sales een aanschaf hebben gedaan, heeft iets voor zichzelf gekocht. Partner en kinderen (beide 16%) komen op de tweede plaats.

Bron: gfk.com